Informeel leidinggeven in het PO
Werk jij in het basisonderwijs en heb je een rol als informeel leidinggevende? Ben je bijvoorbeeld bouwcoördinator, intern begeleider, kwaliteitscoördinator, leerpleincoördinator, unitregisseur of werkgroepvoorzitter? Dan herken je misschien dat dat in de praktijk niet zo eenvoudig is: verantwoordelijk zijn (en je verantwoordelijk voelen) voor een taak of veranderopdracht die je samen met je collega's moet uitvoeren terwijl je niet de leidinggevende bent van het team. In het traject ‘Informeel leidinggeven in het PO’ leer je in zeven bijeenkomsten hoe je jezelf en je team kunt versterken zodat je effectiever en efficiënter samenwerkt.
We gaan in op je rol en positie als informeel leider, hoe je projecten goed leidt, hoe je je collega’s hier optimaal in meeneemt en hoe je dat op jouw eigen, persoonlijke manier doet. Onderwerpen als projectmanagement, systemisch werken, vergadertechnieken, omgaan met weerstand en presentatietechnieken komen aan bod. Om goed sturing aan een proces te kunnen geven moet je jezelf goed (leren) kennen en ontwikkelen, en daarom werk je aan persoonlijke ontwikkeldoelen. Wil je onderzoeken of een leidinggevende functie iets voor je is? Ook dan is dit een geschikt traject voor jou.
Na dit traject pak je vol energie en zelfvertrouwen vraagstukken binnen jouw school op!
Inhoud
Het traject 'Informeel leidinggeven in het PO' omvat zeven bijeenkomsten in één jaar. Deze bijeenkomsten kennen de volgende thema’s en worden gerelateerd aan de praktijk en de leervragen van de deelnemers.
- Rol en positie als informeel leider
- als niet-hiërarchisch leidinggevende: sectieleider, coördinator, procesbegeleider of projectleider
- systemisch werken
- Persoonlijk leiderschap
- zelfonderzoek en zelfinzicht, reflectievaardigheden
- omgaan met jezelf en de ander op basis van Human Dynamics
- Projectleiderschap
- projectmanagement
- resultaatgericht werken aan vernieuwing of verbetering
- visieontwikkeling
- Leidinggeven aan collega’s
- leiderschapsstijlen; situationeel leidinggeven
- gespreksvaardigheden
- omgaan met weerstand
- vergadertecnieken
- Profileren en presenteren
- profielschets
- presentatietechnieken
- Leren van en met elkaar, bouwstenen voor een lerende organisatie (intervisie, feedback)
- Open space (doelgroep- en leervraagafhankelijk)
Naast de bijeenkomsten maak je gebruik van coaching en feedback, en reflecteer je op jouw ervaringen en leeropbrengsten. De coachgesprekken worden in overleg ingepland.
Data
Startbijeenkomst: 25 januari 2024 van 15.00 tot 17.00 uur
Bijeenkomst 1: 28 februari 2024 van 9.00 tot 16.30 uur
Bijeenkomst 2: 26 maart 2024 van 9.00 tot 16.30 uur
Bijeenkomst 3: 25 april 2024 van 9.00 tot 16.30 uur
Bijeenkomst 4: 27 mei 2024 van 9.00 tot 16.30 uur
Bijeenkomst 5: 19 juni 2024 van 9.00 tot 16.30 uur
Bijeenkomst 6: 10 september 2024 van 9.00 tot 16.30 uur
Slotbijeenkomst: 14 oktober 2024 van 9.00 tot 17.00 uur
Op maat
Dit traject, maar ook andere trajecten, kunnen we ook op maat verzorgen, bijvoorbeeld binnen een bestuur. Neem voor meer informatie contact met ons op.
Brochure
In de informatiebrochure lees je nog veel meer informatie over dit traject.
Docenten


Meld je aan
Type
LeergangDoelgroep
- Leraren/docenten
Sector
Duur
7 bijeenkomsten gedurende 8 maandenLocatie
De bijeenkomsten vinden plaats op een nader te bepalen locatie, op maximaal een half uur reistijd per auto, ten westen van Elst.