Strategie op jouw school

Vergeet die toetscultuur, ga lerend leidinggeven!

In 2019 startte LAKS een onderzoek naar de toetscultuur op onze scholen. 'Zweten, weten, vergeten’ was het motto, waarmee de gangbare manier van toetsen werd getypeerd. De conclusie van het onderzoek was dat de leerling gebaat zou zijn bij een formatieve manier van toetsen en het ontvangen van feedforward. Ultiem wordt er zelfs in een gepersonaliseerd systeem getoetst, waarbinnen de leerling zelf kan aangeven welke toets op welk moment en op welk niveau wordt afgenomen.

Hoewel we de term op veel plaatsen tegenkomen wil Anne Jan Van Den Dool graag bepleiten dat er helemaal geen ‘toetscultuur’ bestaat. "De term in zichzelf leidt de aandacht af van waar het op school echt over zou moeten gaan en de lerende leidinggevende speelt daarin een cruciale rol."

Ambities en het schoolplan

Elke vier jaar moet jij als schooldirecteur samen met je team een nieuw schoolplan schrijven. Dit kerndocument bevat onder meer de richting en ambities van jouw school. Wat is onze visie? Waar willen we naartoe? Op welke manier willen wij ons als school onderscheiden? Maar hoe weet je of jullie ambities wel écht ambitieus (en realistisch) zijn – of dat je eigenlijk gewoon doorgaat op dezelfde weg? In deze blog lees je wat ambitie is. Hoe je kansen herkent én verwerkt in het schoolplan.

Wil jij aan de slag met strategie op jouw school?

Kan jouw school of roc wel wat hulp gebruiken bij het schoolplan, visieontwikkeling of strategisch perspectief? Neem dan contact op met Ronald Karsdorp of via 088 1801 100 / info@1801.nl. We denken graag met je mee!