Strategie op jouw school
5 tips voor een ijzersterk schoolplan
Een schoolplan of strategisch perspectief schrijven: eens per drie à vier jaar ontkom je er niet aan als school of roc. De onderdelen die er sowieso in moeten staan, bepaald door de Inspectie van het Onderwijs of de Werkagenda mbo, neem je daarin natuurlijk mee. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw plan de identiteit van jouw school of roc weergeeft? En, nog veel belangrijker: hoe zorg je ervoor dat het plan wordt geadopteerd en nageleefd? In dit blog geven we je 5 tips voor een ijzersterk schoolplan dat niet eindigt als een document in een lade.
Vergeet die toetscultuur, ga lerend leidinggeven!
In 2019 startte LAKS een onderzoek naar de toetscultuur op onze scholen. 'Zweten, weten, vergeten’ was het motto, waarmee de gangbare manier van toetsen werd getypeerd. De conclusie van het onderzoek was dat de leerling gebaat zou zijn bij een formatieve manier van toetsen en het ontvangen van feedforward. Ultiem wordt er zelfs in een gepersonaliseerd systeem getoetst, waarbinnen de leerling zelf kan aangeven welke toets op welk moment en op welk niveau wordt afgenomen.
Hoewel we de term op veel plaatsen tegenkomen wil Anne Jan Van Den Dool graag bepleiten dat er helemaal geen ‘toetscultuur’ bestaat. "De term in zichzelf leidt de aandacht af van waar het op school echt over zou moeten gaan en de lerende leidinggevende speelt daarin een cruciale rol."
Column: Het is geen strategie!
Door Anne Jan van den Dool
Dwight Eisenhower, de generaal die de invasie van Normandië leidde en die later president van de VS werd, sprak ooit de gedenkwaardige woorden: ‘Plans are nothing. Planning is everything.’ Als aanvulling daarop schijnt hij gezegd te hebben dat ‘geen oorlog gewonnen wordt volgens het plan’.
Omdat hij daarop aangevuld schijnt te hebben dat ‘er geen oorlog gewonnen wordt zonder plan’, schrijven we toch allemaal dapper onze plannen. Ook voor de school. Geïnspireerd door Simon Sinek staan er inspirerende en uitdagende zinnen in het schoolplan over de WHY of ‘purpose’ van de school.
Ambities en het schoolplan
Elke vier jaar moet jij als schooldirecteur samen met je team een nieuw schoolplan schrijven. Dit kerndocument bevat onder meer de richting en ambities van jouw school. Wat is onze visie? Waar willen we naartoe? Op welke manier willen wij ons als school onderscheiden? Maar hoe weet je of jullie ambities wel écht ambitieus (en realistisch) zijn – of dat je eigenlijk gewoon doorgaat op dezelfde weg? In deze blog lees je wat ambitie is. Hoe je kansen herkent én verwerkt in het schoolplan.
De werkdag van... William van den Dries
Wat doet een adviseur assessment en HRM-dienstverlening de hele dag? We liepen een dagje mee met William van den Dries. William ondersteunt organisaties bij HR-vragen, organisatieontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling. Hoe zijn gemiddelde werkdag eruit ziet, lees je via onderstaande button.
5 tips voor visieontwikkeling
Visieontwikkeling is een belangrijk onderdeel van het werk van leidinggevenden in het onderwijs. Het is essentieel om een duidelijk beeld te hebben van de richting waarin de school zich wil ontwikkelen en hoe dit kan worden bereikt. Via onderstaande button lees je vijf tips voor leidinggevenden die willen werken aan hun visieontwikkeling.
Van meester Meelker naar juf Jet
Hoe een jurist een schoolleider werd
In januari 2010 startte de eerste groep studenten aan de opleiding Schoolleiders van Betekenis. Deze studenten waren allemaal leidinggevenden ‘van buiten’; mensen zonder onderwijservaring dus, maar met een bak aan leidinggevende kwaliteiten.
Nu de opleiding 300 studenten heeft opgeleid, kijken we terug met een oud-student. Hoe is het om vanuit een andere leidinggevende functie het onderwijs in te stappen? Hoe voegen zij vanuit hun eigenheid en identiteit betekenis toe aan het onderwijs? Aan het woord is Jet Meelker, momenteel schoolleider/bestuurder van IKC De Eigen Wijs in Wormer.
Bouwen aan een professionele leercultuur
Na een periode van stilstand en onrust – door de coronajaren en meerdere directeurswisselingen in korte tijd – is de Johannesschool in Hillegom nu weer op een positieve manier in beweging. Onder leiding van directeur Hurly Holtrop bouwt het team onder meer samen aan een professionele leercultuur. Met als doel: een veilige en stimulerende werkomgeving en betere leeropbrengsten. 1801 jeugd & onderwijsadvies ondersteunt het team met een ontwikkeltraject op maat.
Wil jij aan de slag met strategie op jouw school?
Kan jouw school of roc wel wat hulp gebruiken bij het schoolplan, visieontwikkeling of strategisch perspectief? Neem dan contact op met Ronald Karsdorp of via 088 1801 100 / info@1801.nl. We denken graag met je mee!