Andere wensen? Dit doet het Assessmentteam ook!

Teamrollen en coaching

Het onderzoek naar teamrollen laat de stijl van samenwerken van een schoolleider als teamlid zien zoals dat voortkomt uit persoonlijkheid en gedragsvoorkeuren. Het is belangrijk dat de verschillende rollen en kwaliteiten in het team aanwezig zijn, want dan versterken teamleden elkaar en wordt het risico van tegenstrijdig of concurrerend gedrag verminderd. Het bevordert ook het vertrouwen en de sociale veiligheid als teamleden zich bewust zijn van elkaars talenten en gevoelige plekken. Na het onderzoek kunnen wij, op basis van de onderzoeksresultaten, trajecten van zowel team- als individuele coaching aanbieden.

Persoonlijk leiderschap assessment

Onze assessments zijn gebaseerd op de leiderschapspraktijken zoals beschreven in de beroepsstandaarden voor schoolleiders in het PO en het VO.

Persoonlijk leiderschap staat wat ons betreft bovenaan in het rijtje, omdat zij voorwaardelijk is voor het kunnen uitvoeren van de praktijken. In het kader van jouw persoonlijke ontwikkeling als schoolleider kan kunnen onze assessoren een onderzoek uitvoeren dat speciaal gericht is op persoonlijk leiderschap. Dit onderzoek kan ook deel uitmaken van een herregistratietraject.

Reflectie-assessment

Dit assessment kan ingezet worden na afloop van een afgenomen assessment, bijvoorbeeld een jaar later. In het reflectieassessment kijken we door middel van een interview en het inzetten van tests of zich in de afgelopen periode een ontwikkeling heeft ingezet en in hoeverre die overeenkomt met de ontwikkeladviezen uit een eerder afgenomen assessment.

360 graden feedback voor bestuurders

Formatief werken en toetsen wint aan terrein in het onderwijs. Steeds vaker staat ontwikkeling van de leerling centraal en draait het niet langer om kale cijfers en toetsresultaten. Dat formatief werken zich niet beperkt tot het leren in de klas, bewijst bestuurder Jeroen Spanbroek van Stichting Westelijke Tuinsteden. Hij organiseerde met behulp van 1801 jeugd & onderwijsadvies een 360 graden-onderzoek met veel ruimte voor formatieve feedback, ten behoeve van zijn eigen ontwikkeling. Dit bleek erg waardevol en het vertrekpunt voor diepgaande gesprekken tussen de bestuurder en de schoolleiders. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met ons Assessmentteam. 

Meer lezen?

In onze kennisbank vind je inspirerende artikelen, interviews, blogs, spreekbeurtpakketten en nog veel meer.

Naar de Kennisbank