Taal- en leesonderwijs inrichten

Taal- en leesonderwijs inrichten

Primair onderwijs en voorschools

Het ontwikkelen van de taal- en leesvaardigheid bij leerlingen in het primair onderwijs is ontzettend belangrijk. Het is de basis van alles en zou om die reden eigenlijk in alle lessen terug moeten komen. 

“Hersenen willen lezen”, zegt Erik Scherder, hoogleraar Klinische Neuropsychologie. Maar hoe stimuleer je de taalontwikkeling op de juiste manier? En welke methodes kies je voor een doorgaande lijn en een optimale leeropbrengst? 1801 jeugd & onderwijsadvies helpt je graag met een compleet aanbod taal en lezen. 

Goed taal- en leesonderwijs begint met een visie

Hoe je het taalonderwijs inricht op jouw school hangt af van je visie. Wat vind je belangrijk? Wordt het taal- en leesonderwijs op jouw school als afzonderlijk vak gegeven? Of wil je het taal- en leesonderwijs integreren met andere vakken, zoals wereldoriëntatie of thematisch werken? Maak je de lees- en taalmethodes op jouw school leidend of geef je de leraar meer vrijheid om op eigen creatieve wijze de taal- en leesdoelen te realiseren? 

Hoe richt je je taal- en leesonderwijs in?

Leerlingen helpen om goed begrijpende en enthousiaste lezers te worden is een van de grote uitdagingen in het onderwijs. Er zijn verschillende wegen die je daarbij kunt bewandelen. Zorg in elk geval voor een goede doorgaande lijn van groep 1 tot en met groep 8 en voor onderlinge verbinding tussen de verschillende taaldomeinen.
Nieuwe methodes haken steeds meer in op deze samenhang. Denk bijvoorbeeld aan:

  • het combineren van de zaakvakmethoden met begrijpend lezen
  • één methode voor zowel het technische als begrijpend lezen of
  • één methode waarin taal gekoppeld is aan begrijpend lezen 
  • ‘close reading’, dat zowel het begrijpend lezen als de mondelinge spreekvaardigheid stimuleert. 

Compleet taal- en leesaanbod bij 1801

Bij 1801 hebben we alles in huis om jou zo goed mogelijk te helpen bij het inrichten van het taal- en leesonderwijs op jouw school. We helpen je met het formuleren van een visie op taal- en leesonderwijs, het invoeren van een krachtig leesbeleid en een frisse blik op de technisch en begrijpend lezen methodes die jouw school gebruikt. Een goede doorgaande lijn van groep 1 t/m 8 staat bij ons altijd voorop. Evenals het stimuleren van leesmotivatie en plezier. Want meer plezier in lezen vergroot de leesprestaties!
 
Ook voor opleidingen en trainingen ben je bij 1801 aan het juiste adres. Denk aan de opleiding Taalspecialist, de training ‘Hoe maak ik van mijn leerlingen echte lezers’ of de training ‘Meertalige kinderen in de groep’. Ga voor ons volledige opleidingsaanbod naar de 1801 Academie.

NPO en Masterplan

Taal- en leesonderwijs kan worden ingezet voor het bereiken van doelstellingen in relatie tot de menukaart van het NPO onderwijs en het Masterplan Basisvaardigheden. Taal- en leesonderwijs heeft betrekking op onderstaande interventies uit de menukaart NPO:

  • directe instructie
  • begrijpend lezen
  • gesproken taalinterventies
  • beginnende geletterdheid

Taal- en leesonderwijs heeft betrekking op onderstaande interventies uit het Masterplan Basisvaardigheden

  • mondelinge taalvaardigheid en interactie
  • beginnende geletterdheid 
  • woordenschatonderwijs
  • technisch en begrijpend lezen
  • taalstimulering en onderwijskansen
  • professionalisering en ontwikkeling
  • didactische modellen en werkvormen
  • differentiatie taal/lezen
  • ondersteuning meertaligheid

Heb je hulp nodig? We denken graag met je mee van analyse naar beredeneerd plan, uitvoering en evaluatie. Neem contact op met je accountmanager of met Anneke Jehee.

Heb je een vraag? Neem dan contact met ons op.

Meer lezen?

In onze kennisbank vind je inspirerende artikelen, interviews, blogs, spreekbeurtpakketten en nog veel meer.

Naar de Kennisbank